Att göra en film tillsammans med en grupp barn är både roligt, utvecklande, inspirerande och ger så mycket som man kan använda sig av i undervisningen. Denna film gjorde vi med åk 1 alldeles i början av läsåret.
För att lära sig hur en berättelse är uppbyggd, få "den röda tråden" från allra första början är film ett ypperligt verktyg. Här får man in så mycket som man från början kanske inte tänkt sig.
Denna berättelse skapades tillsammans i klassen. I åk 1 är inte alla varken läs- eller skrivkunniga men det är ganska oväsentligt.
Däremot är det väldigt viktigt att skapa något tillsammans, alla barnen kan vara med, alla blir inkluderade i det gemensamma arbetet.
Här är det också viktigt att redan från början av arbetet planera berättelsens struktur "Början - något händer - slut", så som de allra flesta berättelser är uppbyggda. Det är inte säkert innehållet blir exakt som man tänkt från början och det är också viktigt att kunna vara flexibel i detta, av olika anledningar kan den ta andra vägar, men att ändå hålla sig till strukturen.
Det blir ett kreativt arbete med mycket innehåll och inte minst jobbar man samtidigt med barnens delaktighet, samarbete och utvecklar förståelsen för varandras förmågor.
Ett arbete med mycket värdegrundsarbete i utifrån STARK.
S-Språket
T-Trygghet
A-Ansvar
R-Respekt
K-Kamratskap
Mina bloggar
- ABC En interaktiv ABC-bok
- BETT 2014
- BETT 2019
- BETTmässan 2011
- Digital matematik
- Gunnesbo 2012
- Gunnesbo SETT 2018
- Gunnesbo2009
- Idala2005
- Idalas treor
- Idalas tvåor
- IKT och iPad i undervisnngen
- iPad i skolan
- Katharinas skolblogg
- Katharinas tema
- Kyrkheddinge
- SETT 2012 Veberöd
- Svenska som andraspråk
- Sång och musik
- Utbildning MacSupport
- Utbildning Tänk Om
söndag 12 april 2015
Berättelse i form av film
Etiketter:
berättelse,
film,
inkludering,
samarbete,
STARK,
äventyret om djuren
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar